Komfort mentalny wśród osób uprawiających sport ma ogromne znaczenie i wpływa na wiele aspektów treningów. Aby osiągnąć satysfakcję, dobre wyniki i skuteczność ćwiczeń, należy przede wszystkim zadbać o odpowiednie, wspierające relacje między osobami, które są zaangażowane w trening.
Racjonalne podejście do ćwiczeń i czynienie starań, by uprawianie sportu odbywało się w przyjaznej atmosferze jest szczególnie ważne w przypadku dzieci i młodzieży. Zadanie wydaje się być jednak nadzwyczaj wymagające, ponieważ dotyczy współpracy nie tylko między zawodnikiem i trenerem, ale także zdrowego udziału rodziców w rozwoju talentów u młodych sportowców. Niestety, rola opiekunów jest nierzadko pomijana, choć znaczenie ich postaw jest zaskakująco wysokie. Całą odpowiedzialność za efekty treningowe przenosi się zazwyczaj na kompetencje trenerów lub możliwości sportowców. Okazuje się jednak, że błędy popełniane przez rodziców, mogące wywoływać atmosferę stresu, są przynajmniej tak samo istotne – a przede wszystkim zdarzają się niespodziewanie często. Warto w takiej sytuacji zastanowić się jakie zachowania i postawy są sprzyjające, a jakie ograniczające satysfakcję i skuteczność treningów.
Dzieci i młodzież w naturalny sposób postrzegają osoby rodziców jako autorytety, dlatego nawet ich pozornie nieznaczące gesty, komentarze czy przekonania mogą w znacznym stopniu kształtować nawyki i nastawienie młodych sportowców. Błędny stosunek rodziców może w istotny sposób ograniczać możliwości i wpływ trenera. Podstawowy błąd, jaki popełniają rodzice trenujących dzieci to stawianie wobec nich nadmiernych oczekiwań oraz krytyka ewentualnych niepowodzeń. Taka postawa rodzi duże ilości stresu, który jest podstawową barierą w osiągnięciu sukcesów i tworzy błędne koło – nerwowa atmosfera przyczynia się do trudności, zaś te napędzają kolejne negatywne komentarze i wymagania. Inny przykład często popełnianego błędu to podważanie autorytetu trenera i forsowanie własnej, zazwyczaj nierealnej wizji rozwoju dziecka. Prowadzi to do spadku motywacji u dziecka, a także przyczynia się do powstawania konfliktów i złych relacji między trenerem, a zawodnikiem. Taka sytuacja może wiązać się z częstą zmianą trenerów, co w oczywisty sposób przekłada się na pogorszenie niemal wszystkich aspektów rozwoju talentu dziecka.
O co więc warto zadbać w pierwszej kolejności, by w szybki i skuteczny sposób polepszyć mentalne warunki treningowe? Przede wszystkim warto poświęcić szczególną uwagę temu, by doceniać starania swojego dziecka i nie skupiać się wyłącznie na osiągnięciach. Dostrzeganie nawet najmniejszych sukcesów ma ogromne znaczenie w wytwarzaniu wewnętrznej motywacji i pozytywnego obrazu siebie, co w znaczący sposób przekłada się na efektywność treningów oraz pozostałe aspekty rozwoju umiejętności gry w tenisa. Warto przy tym w maksymalny sposób ograniczać słowa krytyki lub przynajmniej koncentrować się na technicznych argumentach i unikać zwracania się do dziecka w sposób personalny. Nadzwyczaj istotny jest też dobry kontakt między rodzicem i trenerem, konsultowanie i ustalanie wspólnych celów treningowych oraz wizji rozwoju dziecka. Jako rodzic, warto również zadbać o dobrą organizację czasu zajęć i ustalanie terminów ćwiczeń w takich godzinach, by nie były one obciążające dla dziecka.
Stosowanie się do tych kliku wskazówek na pewno pozytywnie wpłynie na pewność siebie młodego tenisisty. Odpowiednie podejście i zaangażowanie rodzica, to połowa sukcesu utalentowanego dziecka.